ועד אחים ואחיות - אסף הרופא

טכנולוגיות – עגלת תרופות ממוחשבת

טכנולוגיות – עגלת תרופות ממוחשבת

טכנולוגיות

עגלת תרופות ממוחשבת תשים קץ לטעויות בחלוקת תרופות בבתי חולים ובמוסדות רפואיים
תאריך מקור
02/07/2008 חברת זיו-אב הנדסה
יתוח ישראלי עולמי:Medical  MDG – עגלת התרופות הממוחשבת שתשים קץ לטעויות בחלוקת תרופות בבתי חולים ובמוסדות רפואיים

פיתוח ייחודי של חברת הטכנולוגיה MDG MEDICAL בסיוע חברת ההנדסה והמו"פ המובילה "זיו-אב הנדסה" הוביל לדור חדש של עגלת תרופות ממוחשבת ניידת לניהול ובקרה של תרופות במרפאות, בתי חולים, בתי אבות ובכל מקום בו מתבצעת חלוקת תרופות # עגלת התרופות הינה חלק משמעותי ממערכת ממוחשבת כוללת לחלוקת תרופות המאפשרת ניהול יעיל ובטוח של מלאי התרופות, מונעת זליגה במלאי התרופות ומביאה לחסכון ברור בעלויות המוסד הרפואי שבו היא פועלת.
הטעויות הנפוצות במתן תרופות בבתי החולים ובמוסדות רפואיים אחרים הן בעיקר במינון התרופות, בזיהוי בקבוקי תרופות בשל דמיון בתוויות בין חברות שונות ושמות דומים, ובטעויות בהתאמה בין התרופה לבין החולה שאמור לקבל אותה.
על רקע זה עומדת שיטת חלוקת התרופות המיתולוגית בבתי חולים להשתנות בקרוב לחלוטין, עם כניסתה לשוק של עגלת התרופות הממוחשבת והמתקדמת אותה פיתחה חברת MDG MEDICAL, בסיוע צוות מהנדסי מו"פ מחברת "זיו-אב הנדסה". לא עוד אחיות המובילות כוסות פלסטיק פתוחות עם תרופות על גבי מגש או עגלות אוכל, אלא עגלה עם צג מחשב, מכשיר בר-קוד ומגירות מיוחדות עם תרופות הנשלטות על-ידי תוכנה שפותחה במיוחד לצורך כך.
עגלת התרופות מונעת טעויות בחלוקת התרופות ומספקת מעקב מדויק אחר ביצוע הוראות הרופא, באמצעות חמש בקרות והגנות שונות, המוכרות גם בשם "THE 5 RIGHTS " : בחירת התרופה הנכונה, במינון נכון, בזמן הנכון, בדרך המתן הנכונה לחולה הנכון. בכך, מאפשרת המערכת ניהול נכון ויעיל של מלאי התרופות ומביאה לחסכון ברור ומיידי בעלויות המוסד הרפואי שבו היא פועלת. בנוסף, מונעת המערכת לקיחה של תרופות מתוך ארון התרופות והעגלה, מאחר והמגרות לא נפתחות ללא אישור של תוכנת המחשב.
וכך זה עובד: הרופא מקליד את המרשם הנחוץ לחולה במערכת הממוחשבת, הרוקח/ת מאשר את הוראת הרופא והמידע מועבר אוטומטית לארון התרופות הממוחשב לשם הכנת התרופות לחלוקה באמצעות העגלה. בעת חלוקת התרופות לחולה עם העגלה הממוחשבת, האח/ות סורקים את צמיד הברקוד של החולה. עם הסריקה נפתחת מגירת התרופות הייעודית עבור החולה. במקביל, מופיעות על המסך ההוראות המדויקות למתן התרופות. ניתן לסרוק תרופות שניתנות לחולה באמצעות קורא הברקוד שבעגלה, כדי להבטיח את תאימותה להוראות הרופא.

לעומת המערכות הקיימות כיום בשוק, המערכת של MDG נותנת פתרון שלם הן בהיבטים הקליניים של ניהול וחלוקת התרופות והן בהיבט של ניהול מלאי. המערכת החדשה משמשת גם כמערכת לניהול אוטומטי של תרופות וניהול המידע הקליני, תוך ניהול ומעקב אחר תהליך העבודה במחלקה. בית המרקחת מקבל התראה לגבי כל הוראה חדשה הנרשמת לחולה, על מנת לאשר אותה (על פי נהלי העבודה הנהוגים בארה"ב), והאחיות במחלקה מקבלות התראה על ההוראה עם מועדי המתן של התרופה על פי המועדים הנהוגים במחלקה.
כשמגיע סבב הכנת התרופות, מופיעה בארון התראה לאחיות. האחות בוחרת את הסבב להכנה, ואז מופיעות על מסך המחשב בזו אחר זו כל התרופות המתוכננות לאותו סבב. האחות מודרכת בכל פעם לקחת תרופה מהמגירה המתאימה בארון התרופות ומניחה אותה במגירה הייעודית שהוקצתה על ידי המערכת לחולה בעגלה הממוחשבת.

רקע על חברת אמ. די. ג'י. מדיקל MDG Medical
חברת-בת של החברה האמריקאית MDG Medical Inc. אשר הוקמה בשנת 2001, במקביל להקמת החברה בארץ. החברה מתמחה בפיתוח מערכות אוטומטיות לניהול ובקרה של חלוקת תרופות במרפאות, בתי חולים, בתי אבות ובעצם בכל מקום בו מתקיימת חלוקת תרופות. המערכות שמפתחת החברה מיועדות לשווקים בכל העולם, ובמיוחד לארצות הברית.
משרדי MDG MEDICAL ממוקמים בפארק התעשייה גלובל-פארק של קבוצת אפריקה-ישראל בלוד. המנכ"ל הוא דדי גלעד, שמשמש גם כמנהל המו"פ (מחקר ופיתוח) וההנדסה של החברה. סמנכ"ל התפעול ותמיכת לקוחות שלה הוא עופר צדיק.

רקע על חברת זיו-אב הנדסה:
חברת "זיו-אב הנדסה", מחברות ההנדסה המובילות בישראל, הוקמה על-ידי נשיא החברה' ד"ר אמיר זיו-אב, בשנת 1990 והיא עוסקת במתן שירותי מו"פ (מחקר ופיתוח) וייעוץ לעשרות פרויקטים טכנולוגיים מורכבים ורב-מערכתיים, לחברות ציבוריות ופרטיות, בארץ ובעולם. משרדי החברה ממוקמים בקיבוץ בארות יצחק והיא מעסיקה כ-50 מהנדסים, מהמצטיינים בתחומם. בין לקוחותיה הבולטים, החברות קודק, HP, אורבוטק, סולל, פלסן-סאסא, התעשייה האווירית, רפא"ל ומשרד הביטחון. מנכ"ל החברה הוא המהנדס יצחק טף. סמנכ"ל ההנדסה הוא ססר ליבסקי.